Het Vlaams Patiëntenplatform vzw (VPP), een platform van meer dan 100 patiëntenverenigingen in Vlaanderen, reikt voor de tweede maal een oorkonde uit aan de ziekenhuizen die binnen het VIP² kwaliteitsindicatorenproject ervaringen van patiënten meten via de Vlaamse Patiënten Peiling én hun website laten beoordelen op de patiëntgerichtheid ervan. Patiënten gerichte informatie aanbieden en hun ervaringen in kaart brengen is belangrijk om een goede zorg te kunnen leveren.
Het Vlaams Patiëntenplatform wil alle ziekenhuizen in de bloemetjes zetten die via de Vlaamse Patiënten Peiling werk maken van het meten van patiëntenervaringen en ook deelnemen aan de kwaliteitsindicator over de patiëntgerichtheid van ziekenhuiswebsites. In het kader van het VIP² kwaliteitsindicatorenproject (http://www.zorg-en-gezondheid.be/kwaliteitsindicatorenaz) ontwikkelde het Vlaams Patiëntenplatform vzw een eigen, gevalideerde vragenlijst die voor het tweede jaar op rij gebruikt werd om patiëntenervaringen te meten.
De vragenlijst werd opgemaakt op basis van elementen van kwaliteit, die vanuit de patiëntenverenigingen in Vlaanderen werden aangegeven. Zo peilt de Vlaamse Patiënten Peiling onder meer naar een goede informatieverstrekking, bejegening, respect voor privacy, patiëntveiligheid en participatie in beslissingen. Ten slotte kan de patiënt het ziekenhuis een rapportcijfer geven voor de opname en wordt gevraagd of de patiënt het ziekenhuis zou aanbevelen aan familie en vrienden
De tweede kwaliteitsindicator die binnen de deelnemende ziekenhuizen gemeten werd, gaat na in welke mate ziekenhuiswebsites patiëntgerichte informatie aanbieden. Dit is informatie die relevant en gemakkelijk vindbaar is voor patiënten. Medewerkers van het Vlaams Patiëntenplatform vzw beoordeelden de ziekenhuiswebsites op acht aspecten aan de hand van een checklist:
- gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid (15 items),
- praktische informatie (3 items),
- informatie over de visie en het beleid van het ziekenhuis (14 items),
- informatie over het zorgaanbod van het ziekenhuis (6 items),
- informatie over de kostprijs van zorg (4 items),
- informatie over privacy en patiëntenrechten (5 items),
- patiëntenvoorlichting en –ervaringen (4 items),
- interactiemogelijkheden van de website (2 items).
Het VPP vindt het belangrijk dat naast het meten van klinische kwaliteit ook de ervaringen van patiënten meegenomen worden. Op basis van de resultaten kan elk ziekenhuis verbeteracties opzetten en zichzelf in de toekomst ook vergelijken met andere ziekenhuizen.
Het Vlaams Patiëntenplatform vzw stelt het instrument gratis ter beschikking in het kader van het VIP² kwaliteitsindicatorenproject. Het instrument is wel geregistreerd en kan buiten het project enkel mits toestemming van het VPP gebruikt worden.
De Antwerpse ziekenhuizen die het Vlaams Patiëntenplatform graag in de bloemetjes zet :
- AZ Sint-Elisabeth, Herentals
- Imeldaziekenhuis, Bonheiden
- GZA ziekenhuizen, Antwerpen
- Sint-Jozefkliniek, Bornem
- Fusieziekenhuis Monica
- Universitair Ziekenhuis, Antwerpen
- Algemeen Ziekenhuis, Turnhout.